10 viktige aspekter for helse og glede

Her vil jeg publisere en liste over 10 viktige aspekter hva angår optimal helse for kropp og sjel. Vårt legeme, altså kroppen vår, er fra naturens side avhengig av flere basale ting for at den skal kunne framstå så frisk og vital som mulig. Hvis vi moderne mennesker beveger oss vekk fra flere av disse aspektene, opplever vi stadig mer sykdom og plager, både fysisk, psykisk, mentalt og åndelig. (Mer beskrivelse kommer)

1. Kosthold og ernæring
2. Lystbetont trening og fysisk utfoldelse (Mestring)
3. God tarmflora
4. Stresshåndtering / meditasjon
5. Lys og solskinn
6. God og dyp søvn
7. Jording og nærhet til naturen
8. Kjærlighet og samhold

9. Takknemlighet
10. Her og nå-tilstand

mindfulness

KOSTHOLD OG ERNÆRING

Det er liten tvil om hvilken rolle kosthold og ernæring har for den generelle helsetilstanden. Ikke bare hva vi spiser og drikker, men også hvor ofte, hvor mye, og hvordan vi spiser. Maten bør være naturlig og næringsrik – to viktige N’er – og det er dette vi helst bør spise så mye som mulig av. Jo mer bearbeidet det er, jo sjeldnere bør vi spise det. Men av ulike grunner som tilgjengelighet og pris har matvanene hos mange beveget seg bort fra det naturlige og ferske, og sverger til enkel og næringsfattig mat. Og her er det sukkeret som er verstingen.

Men å spise naturlig og næringsrik mat behøver ikke å være så vanskelig. Det er kanskje lett å la seg forvirre av alle tipsene og rådene som florerer, men det er viktig å finne ut hva som fungerer best for en selv, og lytte til kroppens signaler. Jeg er personlig en tilhenger av steinalderkostholdet, som i høyeste grad er naturlig og næringsrikt, og som inneholder mer fett og mye mindre karbohydrater enn det som er ”normalt” i dag. Noe som sjeldent befinner seg på middagstallerkenen i dag er innmat, som f.eks. lever, som ble spist i mengder av oss mennesker for tusener av år siden. Så å si hele dyreslaktet ble fortært. Kraft kokt på beinmarg er tettpakket av næringsstoffer, og tas veldig lett opp i kroppen. Slik føde som mennesker livnærte seg på i tusener av år, er det fordøyelsen vår genetisk sett er tilpasset å fordøye. Næringsmidler som korn og melk er fremdeles tyngre å fordøye enn det vi spiste før vi begynte med jordbruk og dyrehold, og bare drev med jakt og sanking.

Selvfølgelig er det noen som tåler hvete, melk og sukker bedre enn andre, men på lang sikt kan det å eliminere dette fra kostholdet ha en positiv effekt på helsen. Fordøyelsesplager, leddsmerter, hudproblemer, hormonelle plager, energinivået og konsentrasjonen for å nevne noe, kan forbedre seg. Å ta kosttilskudd er også en fin måte å gi kroppen det den trenger. Omega 3 kan du ikke ta for mye av, vitaminene C og D, og mineralene kalsium og magnesium bl.a. er viktige for utrolig mange funksjoner i kroppen. Ved mangler går det gjerne kort tid før plager kommer.

Husk at de fleste vitaminer og mineraler fungerer i synergi med hverandre, og det er viktig å ikke ta for mye av ett enkelt tilskudd, uten å ha med de andre ”støttespillerne”. Hos meg kan du få gode anbefalinger om hva du kan ta, for at kroppen kan ta dem opp på best mulig måte.

Å spise nok grønnsaker er noe de fleste vet at de burde, men prøv å innlemme alle regnbuens farger når du velger dem ut. Ikke vær redd for å prøve noe nytt, da får du garantert et bredt spekter av de antioksidantene som holder deg ung og vital. Husk at frosne grønnsaker ikke er noe du bør unngå, disse er som regel de aller ferskeste! Lag en deilig wok av en pose fra frysedisken, med kjøtt og krydder av eget ønske. Ellers er matvarer fra frysen NEI-mat. Styr unna, og gå heller berserk i ferskvaren!

Jeg vil også fremheve gevinsten for fordøyelsen ved å spise fermentert mat, altså matvarer som har gjennomgått en gjæringsprosess, og på en måte forhåndsfordøyd maten for å lette jobben for tarmen. Eksempler på dette er surkål, sylteagurk, gravlaks, naturell yoghurt og natto (finnes i mange spesialbutikker).

Ikke la deg skremme av ordet faste. Forskning har vist at periodisk faste kan ha en rekke positive helsegevinster, ved å la kroppen din få en pause fra fordøying av mat, og heller bruke all energi på å reparere vev og celler slik at de fungerer optimalt. Dette kan rett og slett være en snarvei til ”evig” ungdom. Kroppen trenger å settes i reparasjonsmodus i ny og ne, og bli holdt ved like. Tilbake i steinalderen var det ikke alltid god tilgang på mat, og det kunne gå dagevis uten noe føde. Dette lærte kroppen å tilpasse seg, og dra nytte av. En 3-dagers fastekur noen ganger i løpet av året, vil gjøre både din kropp og dine forfedre fornøyd! 5:2-dietten er også et alternativ, men du kan også til og med faste hvert døgn, ved kun å spise i 8-timersrammen mellom kl. 11 og 19. Og en annen stor gevinst er at det demper suget etter skadelige ting som sukkerholdig mat og ferdigmat.

”Din mat skal være din medisin, og din medisin skal være din mat” sa den kloke Hippokrates. Legen Audun Myskja minner oss på å ha en sunn innstilling til maten du spiser, og nyte måltidene i fulle drag. Fortell deg selv at dette er bra for deg, hold oppmerksomheten på maten, og kjenn på alle smakene og teksturene. Ikke tenk på eller diskuter problemer under middagen. Å hive innpå maten, eller spise under hastverk er IKKE bra. Ta deg tid til å nyte maten din!

Velbekomme! (Og selvfølgelig… bruk sunn fornuft.)

 

Så til slutt noen punkter for å oppsummere:

  • Maten skal være naturlig og næringsrik
  • Den primære energikilden bør være fett
  • Mettet fett er din venn, ikke fiende.
  • Prøv et kosthold uten sukker, hvete og melk en periode
  • Vær bevisst på kosttilskudd, vit hva du tar
  • Prøv fermentert mat
  • Prøv periodisk faste
  • Bruk vann som din primære drikkekilde, og drikk nok
  • Se på maten som medisinsk, og nyt den!

 

grass-fed-beef  nutrition  seafood-salmon-istock-DmitriyFilippov

 

Bestill en time hos meg for å få flere gode tips til matvarer og tilskudd for en bedre helse.

For den interesserte anbefales denne boka på det varmeste: ”Sannheten om mat” (Audun Myskja, J.M. Stenersens Forlag, 2012.)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *